Thursday, February 2, 2012

"Pisike" kindaprojekt, etapp I


Nende Zemgale kirikinnastest inspireeritud kinnaste tegemine on minu jaoks üks põnev rännak ja uute asjade õppimine, nii et mõtlen ka siin miskid etapid talletada.

Nagu näiteks narmaste kudumise. Ausõna, ma ei ole elusees ühtegi narmast teinud. Vist isegi mitte käsitöötunnis. Seega oli see minu jaoks must maa ja esimene liigutus oli mööda netti, raamatuid (mida mul väga pole) ja faile pidi narmaste tagaotsimine. Tunnistan, et need õpetused, mis olid Maimu Põldoja raamatus, neist ma aru ei saanud. Aga siis mul plahvatas, et mul on käsitööga seonduvate failide hulgas ka säärane haruldane ja tore asi nagu "Latvian Mittens". See on hullult lahe ja etnograafiline raamat, ainult et mul on kas pildifailid puudu või siis pole autor eriti visuaalne inimene, sest juttu on väga palju (ja see on HULLULT asjalik ja lahe jutt, koos värsside ja folklooritaustaga) aga skeeme imevähe. Aga siiski leidsin ma paar skeemi ja natuke juttu narmaste tegemise kohta. Rõõmustasin - kui õnnestub, saan narmaid teha nii, nagu neid tõepoolest Lätis ajalooliselt tehtud on.
Eks ta natuke jalgratta leiutamine oli - kuidas kudumistöö pahupidi keerata, ja esimesed ringid läksid väga aeglaselt, sest ma polnud harjunud lõnga ümber näpu mähkima ja peale selle tõstsin ma narmapunti ühelt vardalt teisele samal real. Õnneks tuli nii neljanda värvi juures pähe, et wtf ma siin posserdan, koome rahus narmaid ja järgmisel real koob siis sama värviga ka narma paksu silmuse läbi.

Tehnilist infot - 4 tiiru ümber nimetissõrme, suht lõdvalt, jäävad kolmesed narmad. 2 silma iga narmapundi vahel. Kudumine töö pahemal pool, parempidi (kinda õigele poolele jääb seega pahemp. kude), iga värviga kokku 3 rida - eelrida, narmarida, järelrida (narma läbikudumisrida).

Kinda päris algus tuleb sakiline, sest kuigi see narmaste alt väga välja ei paista, tahtsin teha korrektset algust ja kuna see ka Eesti kinnastele tüüpiline õhksilmuste ja kokkuvõtmisega loodav sakirida on populaarne ka Läti kirikinnastel JA see on mu lemmikalgus, siis :)

Nüüd aga teen katse panna pirukasse muna ja otsida kuskilt välja rohkem vitsaõpetusi, sest ma väga-väga-väga tahaks selgeks saada ka mõne laiema vitsa.

EDIT: muna leitud - http://www.tlu.ee/opmat/ku/KUT6008/index.html See on NII visuaalseid õpetusi täis leht, et selle järgi teen ma küll mõned vitsad ära :)

Aga sellest juba etapis nummer II.

PS. Seda te vist juba aimasite, aga - kõik lõngad (peale punase :/) on enda värvitud.

4 comments:

Anonymous said...

tubli tüdruk, mis muud ma oskan öelda.
Ma praegu leiutan ks oma käkki :)
Kas poes oled juba käinud ja süüa ostnud?
Loodan, et päris nälgas ei ole seal.
Kalli sulle.

Di said...

Jaa, kallike, ma käisin poes.
Suured-suured tänud sulle. Ma olin hommikul, kui pangateade mobiili tuli, täiesti pahviks löödud. Ei oskagi kuidagi ära tänada.
Tänu sulle ja veel ühele vahvale inimesele saan ma nüüd vähemalt järgmised paar nädalat üle elatud, ja vahepeal võib juba sada asja muutuda (ühed kinnud lähevad oksjonile, lõngamüük, mõned müügisolevad käsitööraamatud, jne jne)
Suurest hädast päästsite mu ära, kallikesed.

Anonymous said...

Selleks ju sõbrad ongi, et aidata :)
Peaasi, et nüüd natuke hakkama saad ja seal päris hädas pole.
Ole siis muska ja küll need lõngad ka minema hakkavad.
lootma pead ja uskuma, küll siis kõik edeneb.:)

airiangoorad said...

Ma pean ka neid narmaid uuesti pusima õppima, sul on kenasti välja tulnud!